חינוך חדשני ומעצים בעיר – סיור בבי"ס א.ד.ם וסביבה בגעש

חינוך חדשני ומעצים בעיר – סיור בבי"ס א.ד.ם וסביבה בגעש

לפני כמה שבועות היינו, קבוצת הורים שאכפת לה מחינוך ילדיה, ורוצה ליצור אופצייה אחרת לחינוך בעיר – ערכית יותר, פתוחה , חדשנית ומעצימה לילדינו, בסיור בבי"ס אדם וסביבה בגעש

סיור לימודי בבי"ס אדם וסביבה געשהגענו למקום ענק. מרחבים פתוחים, המון ספסלים לישיבה בחוץ ושקט. היו לא מעט ילדים בחוץ, ובכל זאת היה שקט יחסית.
כשהגענו קיבלה אותנו אורה קוגלר, מנהלת ביה"ס וסיפרה לנו קצת על ההיסטוריה. בית הספר היה בתחילה בי"ס של כל היישובים ומושבים באיזור, בשנת 2000 חלה רפורמה ועכשיו ביה"ס הוא על איזורי. בית הספר עבר שינוי מהותי ולווה ע"י יריב יערי.
השינויים המרכזיים שבוצעו בבית הספר –
1. בית הספר עבר ללימודים 5 ימים מלאים בשבוע – מ-8 בבוקר ועד 16 אחה"צ – מה שאומר שהוא כולל את החינוך הפורמלי (כל דרישות מערכת החינוך), והבלתי פורמלי – חוגים.
2. כיתות הלימוד הפכו תלת גילאיות. יש 6 כיתות א-ג, ו-5 כיתות ד-ו. כשבתוך התלת גילאי כן יש בשיעורים מסוימים יציאה בקבוצות הומוגניות ללימוד שפה, אנגלית, חשבון ועוד.
3. אין כיסאות ושולחנות בכיתות!! גם כשלומדים פרונטלי (מורה מול תלמידים), זה בדר"כ רק בתחילת השיעור, ואז עוברים לתרגול ולמידה אישית משמעותית.חינוך חדשני ומעצים בעיר

4. הכיתות מאד מאד דומות לגני ילדים – יש מרחב פתוח באמצע הכיתה, ומסביב יש פינות לתרגול ולמידה עצמאית משמעותית – ואני תוהה מתי ולמה הוחלט שהשינוי הזה מסביבה המאפשרת למידה עצמאית ומשמעותית ללמידה פרונטלית תלמידים מול מורה הוא טוב? אם תשאלו את הגננת של הבן שלי – זה מה שאני אומרת שעד כיתה י"ב צריך ללמוד כמו בגן – כל אחד בקצב שלו, דרך למידה חוויתית, עצמאית ומשמעותית לילד.
5. לכל כיתה 2 מחנכים שעובדים במשותף, וכן מורים מקצועיים – אנגלית, שפה, חשבון, ספורט ועוד

בכניסה לכיתה יש עמדה לתיקים ונעליים – מורידים את שניהם לפני הכניסה לכיתה והמרחב.. אתם לא מבינים בכלל איך כיתה היא מרווחת ונעימה בלי שולחנות וכיסאות במרכז! מסביב, על קירות הכיתה, מוצגים בגאווה כל נושאי הלימוד המרכזיים, יש פינה לקריאת בוקר, ופינה עם חשבוניות ועזרים ללימוד חשבון ,  פינה בה מציגים את המדינה/היבשת הנלמדת כרגע (אנחנו נכנסנו לכיתה בה לומדים על אפריקה), גם נושא השואה הוצג שם (כן, למרות שאנחנו כבר ביוני) ציור בעקבות סיפור , למידה על עבודות שונות ומקורות פרנסה ועוד ועוד.
בכל כיתה יש חדר נוסף ללמידה בקבוצות קטנות יותר, שירותים (בתוך המרחב הכיתתי), כיור, מיקרו, קומקום חשמלי.

 

 

פינת המורה עם מחשב, וממוקמת כך שהמורה רואה את רב הכיתה, אך יש מקום שהוא יעסוק בענייניו (הכנת חומר לשיעור הבא, בדיקת עבודות ועוד) בזמן שהתלמידים לומדים למידה משמעותית וחוויתית 

 

 

 

סדר היום של התלמידים הוא בערך כך – 
8:00 – קריאת בוקר (אצלנו למיטב ידיעתי, קורה רק בכיתה א ו-ב)
8:15 – שיעור ראשון
9:00 – א.בוקר
9:15 – שיעור שני
10:00 – שיעור שלישי
10:45 – שיעור רביעי
11:30 – הפסקה.
12:00 – שיעור חמישי
12:45 – שיעור שישי
13:45 – א. צהריים. התלמידים מחממים לעצמם את האוכל, רוחצים את הכלים ועוד.
14:15 – מתחיל החינוך הבלתי פורמלי – החוגים. כאן הילדים יכולים לבחור לעצמם מהחוגים הקיימים, או להמשיך ללמוד ולתרגל במקצועות שלמדו במהלך היום.
15:30 – סיכום יום.
16:00 – יציאה הביתה

אז נכון, תגידו ובצדק, שכדי שתהיה למידה כזו בבתי הספר הרגילים יש צורך בתשתיות (כיתות גדולות יותר, מרחבי לימוד עצמאיים), וכל זה דורש כסף. מצד שני, כל הורה שרושם את הילד לצהרונית ומשלם 1000 ₪ בערך – הכסף הזה יכול ללכת לבית הספר – ונקבל הכל ממקום אחד. איזו חשיבות יש לילד שנפגש כל היום עם המון מורים וחברים, אבל במשך כל היום – 2 המחנכים שלו, הדמויות המשמעותיות – נמצאות שם ומלוות אותו. איזו חשיבות יש לזה מול ההורים – אחד הקשיים הכי גדולים של הורים עובדים כשהילדים בצהרונית – היא שאין קשר ישיר עם המורה, מלבד ביום הורים, או בטלפון בערב. תארו לכם שאתם מגיעים לאסוף את הילדים, ואתם יכולים לשוחח כמה דקות עם המורה, לבדוק איך עבר היום, אם היו אירועים משמעותיים שאנחנו צריכים לדעת – איזה כייף זה יכול להיות!!!
בבית הספר אין מבחנים, כמעט ואין שיעורי בית (בטח לא בכיתות א-ג)- אלא אם אחד התלמידים לא סיים עבודה שהוא צריך לעשות, ואז ניתן להשלים בבית. הלמידה היא בשילוב של שיטת מונטוסרי ולכן כל הלימוד הוא חוויתי, ודרך החושים ולדעתי לפחות – הלמידה משמעותית יותר עבור התלמיד. הסביבה הלימודית בנויה כך שהתלמידים מכוונים ללמידה עצמית ותרגול.

הסיור היה חוויתי, מרגש ומלמד מאד!
ולטעמי לפחות – חלק מהשינויים הם ברי שינוי גם במערכת חינוך "רגילה".

אם גם אתכם מעניין חינוך חדשני ומעצים לילדינו, מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שפתחנו לצורך כך – להתעדכן, להעלות רעיונות ועוד – https://www.facebook.com/groups/142668066281508/?fref=ts

נורית מלאכי

אשה לאהוב אחד, אמא ל-4 מדהימים, שכל אחד בתורו הוביל ומוביל אותי למסע התפתחותי מרגש ומעשיר. אוהבת את העיר שלי, ונהנית להיות חלק מההתפתחות והגדילה שלה.

שתפו אותי

לסגירת התפריט
%d בלוגרים אהבו את זה: